data publikacji: 2017-06-22
Uwaga! Publikacja tej informacji w dziale ogłoszeń i komunikatów zakończyła się w dniu 2017-09-23.
Poniższa treść może stanowić materiał archiwalny.
Od 17 czerwca 2017 r. zaczęła obowiązywać ustawa z 11 maja br. o zmianie ustawy o ochronie przyrody. Oznacza to, że każda wycinka drzew i krzewów podlega od tego dnia znowelizowanym przepisom.
Wymóg zezwolenia lub zgłoszenia zamiaru wycięcia dotyczy drzew o obwodach pni mierzonych na wysokości 5 cm nad gruntem, przekraczających:
oraz krzewu albo krzewów rosnących w skupinach o pow. powyżej 25 m²
Osoby fizyczne, usuwające drzewa na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej:
Przed usunięciem drzew należy o takim zamiarze poinformować Wydział Gospodarki Komunalnej. W tym celu została przygotowana karta informacyjna wraz z formularzem – dokument jest dostępny w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Biała Podlaska - link.
Zgłoszenie powinno zawierać: imię i nazwisko wnioskodawcy, oznaczenie nieruchomości, z której drzewa mają być usunięte, oraz rysunek albo mapę określającą usytuowanie drzew na nieruchomości. Mapa może być wykonana odręcznie, jednak powinna umożliwiać bezsporne zlokalizowanie drzew na danym terenie. Zgłoszenia może dokonać jedynie właściciel nieruchomości. W przypadku współwłasności niezbędne jest uzyskanie zgody wszystkich współwłaścicieli nieruchomości lub pełnomocnictwa do występowania w ich imieniu.
Po otrzymaniu zgłoszenia pracownik Wydziału Gospodarki Komunalnej w ciągu 21 dni dokona oględzin. Następnie, w niektórych przypadkach, w ciągu 14 dni organ ma możliwość wydania sprzeciwu. Przed fizycznym usunięciem drzew zaleca się upewnienie, czy taki sprzeciw został wysłany (np. telefonicznie). Usunięcie drzewa bez zgłoszenia lub wbrew wydanemu sprzeciwowi traktowane jest jako wycinka bez zezwolenia i sankcjonowane administracyjną karą pieniężną.
Wydanie sprzeciwu upoważnia właściciela do złożenia wniosku o decyzję zezwalającą na usunięcie drzewa. W takim wypadku należy rozważyć możliwość zadeklarowania rekompensaty przyrodniczej w formie nasadzeń zastępczych.
WAŻNE! – tryb ten dotyczy tylko sytuacji, gdy wycięcie drzew nie wynika z prowadzenia działalności gospodarczej i każdy z właścicieli/współwłaścicieli jest osobą fizyczną.
Osoby fizyczne, usuwające drzewa lub krzewy na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, podmioty o osobowości prawnej:
Takie osoby mogą usunąć drzewa lub krzewy dopiero po uzyskaniu ostatecznej decyzji zezwalającej. Jest ona wydawana na wniosek właściciela nieruchomości. W tym celu została przygotowana karta informacyjna wraz z formularzem – dokument jest dostępny w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Biała Podlaska - link.
Pracownik Wydziału w ramach postępowania dokonuje oględzin drzew lub krzewów, oceniają zasadność ich usunięcia i ustala wysokość ewentualnej opłaty oraz rekompensaty przyrodniczej w formie nasadzeń zastępczych. Wysokość opłaty określa się mnożąc obwód pnia w centymetrach na wysokości 1,30 m przez stawkę opłaty obowiązującą na dzień wydawania decyzji. Obecnie jest to kwota 500 zł za 1 cm obwodu (za krzew 200 zł za m²) jednakże w ciągu miesiąca od wejścia w życie ustawy Minister Środowiska jest zobowiązany do ustalenia nowych stawek opłat, zróżnicowanych w zależności od gatunku drzew usuwanych.
Podmioty o osobowości prawnej, spółdzielnie mieszkaniowe itp., usuwające drzewa, które zagrażają bezpieczeństwu ludzi lub mienia w istniejących obiektach budowlanych lub funkcjonowaniu urządzeń przesyłowych:
Usunięcie takich drzew i krzewów odbywa się na podstawie ostatecznej decyzji administracyjnej. Decyzja jest wydawana na wniosek, który został opisany wyżej. Tym trybem można wnioskować o drzewa i krzewy usuwane z tytułu zagrożenia dla ludzi lub mienia, oraz drzewa i krzewy w złym stanie fitosanitarnym. Pracownik Wydziału w ramach postępowania przeprowadza oględziny drzew lub krzewów, dokonując oceny stanu faktycznego z opisanym we wniosku. W przypadku zaistnienia ustawowych okoliczności zwolnienia z opłat za usuwanie takich drzew lub krzewów, przeważnie nakładany jest obowiązek dokonania nasadzeń zastępczych.
Drzewa stanowiące złomy lub wywroty
Bez względu na stan własności nieruchomości, usunięcie takiego drzewa może nastąpić przez jednostki ochrony przeciwpożarowej. W przypadku samodzielnego usuwania złomu lub wywrotu może to nastąpić po wcześniejszym zgłoszeniu do Urzędu Miasta i po dokonaniu oględzin przez pracownika Wydziału Gospodarki Komunalnej. Z oględzin sporządzany jest protokół. Usuwać w tym trybie można jedynie drzewa spełniające ustawowe definicje:
Usuwanie drzew, które nie spełniają wspomnianych kryteriów, nawet jeżeli zostały uszkodzone w wyniku działania siły wyższej, może nastąpić jedynie na zasadach ogólnych.
Uwaga:
W trakcie korzystania z serwisu na komputerze użytkownika przechowywane są tzw. „ciasteczka” (ang. „cookies”), które pozwalają na dostosowanie działania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookie mogą być określone przez użytkownika w ustawieniach przeglądarki internetowej. Kontynuacja korzystania z serwisu bez dokonania wyżej wspomnianych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej uznana zostaje za wyrażenie zgody przez użytkownika na wykorzystywanie plików cookie.