Nieodpłatna pomoc prawna i poradnictwo obywatelskie na terenie miasta Biała Podlaska
Nieodpłatna pomoc prawna dla uchodźców z Ukrainy
Komunikat w sprawie sposobu świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej i
poradnictwa obywatelskiego w czasie epidemii
Dyżury specjalistyczne na terenie całego kraju w ramach systemu nieodpłatnej
pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego
Informacja o bezpłatnej mediacji
Nieodpłatna pomoc prawna dla osób ze szczególnymi potrzebami
Materiały edukacyjne
tel. 83 341 64 05
Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz świadczenie nieodpłatnego
poradnictwa obywatelskiego
odbywa się po umówieniu terminu wizyty
.
Kto może skorzystać z nieodpłatnej pomocy prawnej
Zgodnie z ustawą o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie
obywatelskim oraz edukacji prawnej z dnia 5 sierpnia 2015 r. (Dz.U. z 2021,
poz. 945)
nieodpłatna pomoc prawna przysługuje osobie uprawnionej, która nie jest w
stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, w tym osobie fizycznej
prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającą innych
osób w ciągu ostatniego roku
.
Forma zapisu na wizytę w punkcie nieodpłatnej pomocy prawnej
-
telefonicznie pod nr
83 341 64 05
w godzinach pracy Urzędu Miasta Biała Podlaska, tj. od poniedziałku do
piątku w godz. od 7:30 do 15:30
- e-mailowo: pomocprawna@bialapodlaska.pl
-
za pośrednictwem komunikacji elektronicznej:
moduł umożliwiający zapisy pod adresem:
https://np.ms.gov.pl
W sytuacjach wyjątkowych wynikających z przepisów o nieodpłatnej pomocy
prawnej i nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim lub innych uregulowań, a
także dla osób z trudnościami w poruszaniu się i komunikowaniu się,
przewidziano dodatkowe formy usług, tj. porada na odległość, porada poza
punktem. Kobiecie, która jest w ciąży, udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej
odbywa się poza kolejnością. Bliższe informacje pod nr tel.:
83 341 64 05
.
Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej
-
Punkt przy ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 3 (Urząd Miasta)
jest otwarty:
poniedziałek |
godz. 8:00 - 12:00 |
wtorek |
godz. 8:00 - 12:00 |
środa |
godz. 12:00 - 16:00 |
czwartek |
godz. 12:00 - 16:00 |
piątek |
godz. 8:00 - 12:00 |
-
Punkt przy Alei Tysiąclecia 22 (Straż Miejska)
jest otwarty:
miesiące: styczeń, marzec, maj, lipiec, wrzesień, listopad
|
poniedziałek |
godz. 12:00 - 16:00 |
wtorek |
godz. 12:00 - 16:00 |
środa |
godz. 12:00 - 16:00 |
czwartek |
godz. 8:00 - 12:00 |
piątek |
godz. 8:00 - 12:00 |
miesiące: luty, kwiecień, czerwiec, sierpień, październik, grudzień
|
poniedziałek |
godz. 13:00 - 17:00 |
wtorek |
godz. 15:00 - 19:00 |
środa |
godz. 15:00 - 19:00 |
czwartek |
godz. 15:00 - 19:00 |
piątek |
godz. 8:00 - 12:00 |
-
Nieodpłatna pomoc prawna w tym punkcie świadczona jest przez adwokata lub
radcę prawnego: adwokaci - luty, kwiecień, czerwiec, sierpień,
październik, grudzień. Radcowie-styczeń, marzec, maj, lipiec, wrzesień,
listopad.
Pomoc prawna – klauzula informacyjna
-
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Prezydent Miasta Biała
Podlaska z siedzibą przy ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 3, 21-500 Biała
Podlaska.
-
Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się pisząc na adres:
iod@bialapodlaska.pl.
-
Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia nieodpłatnej
pomocy prawnej.
-
Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. e RODO
(przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie
publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej
administratorowi) oraz ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej
pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej
(Dz. U. z 2019 r. poz. 294).
-
Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą wyłącznie podmioty uprawnione do
uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa, oraz podmioty które
przetwarzają Pani/Pana dane osobowe w imieniu Administratora na podstawie
zawartej umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych (tzw. podmioty
przetwarzające).
-
Pani/Pana dane nie będą przekazywane do państw trzecich i organizacji
międzynarodowych.
-
Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 lat, od końca roku
kalendarzowego, w którym oświadczenie zostało sporządzone.
-
Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich
sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wniesienia
sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do przenoszenia danych.
-
W przypadku wątpliwości, co do prawidłowości przetwarzania Pani/Pana danych
osobowych mają Państwo prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
-
Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym.
Konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości udzielenia
nieodpłatnej pomocy prawnej.
-
Pani/Pana dane osobowe nie będą poddawane zautomatyzowanemu podejmowaniu
decyzji, w tym również profilowaniu.
Podstawowe informacje
Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:
-
Poinformowanie osoby fizycznej, o obowiązującym stanie prawnym oraz
przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w
tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym,
administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym.
-
Wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego.
-
Sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, z
wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub
sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym.
- Nieodpłatną mediację.
-
Sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub
ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie
adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w
postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz poinformowanie o kosztach
postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę
sądową.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje:
-
Działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej,
zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej
uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w
samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie
wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla
osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia
społecznego.
-
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje również nieodpłatną mediację.
Edukacja prawna obejmuje:
-
Działania edukacyjne zmierzające do zwiększenia świadomości prawnej
społeczeństwa, dotyczące w szczególności upowszechniania wiedzy o:
- prawach i obowiązkach obywatelskich;
-
działalności krajowych i międzynarodowych organów ochrony prawnej;
- mediacji oraz sposobach polubownego rozwiązywania sporów;
-
możliwościach udziału obywateli w konsultacjach publicznych oraz
procesie stanowienia prawa;
-
dostępie do nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa
obywatelskiego.
-
Zadania, o których mowa w/w mogą być realizowane w formach, które w
szczególności polegają na opracowaniu informatorów i poradników, prowadzeniu
otwartych wykładów i warsztatów oraz rozpowszechnianiu informacji za
pośrednictwem środków masowego przekazu i innych zwyczajowo przyjętych form
komunikacji, w tym prowadzeniu kampanii społecznych.
Nieodpłatna mediacja obejmuje:
-
Poinformowanie osoby uprawnionej o możliwościach skorzystania z polubownych
metod rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji oraz korzyściach z tego
wynikających.
-
Przygotowanie projektu umowy o mediację lub wniosku o przeprowadzenie
mediacji.
-
Przygotowanie projektu wniosku o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w
sprawie karnej.
- Przeprowadzenie mediacji.
-
Udzielenie pomocy w sporządzeniu do sądu wniosku o zatwierdzenie ugody
zawartej przed mediatorem.
Osoba uprawniona, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub
nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w bezpośredniej obsłudze, składa
pisemne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy
prawnej. Osoba korzystająca z nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego
poradnictwa obywatelskiego w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej
dodatkowo składa oświadczenie o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego
roku. Oświadczenie składa się osobie udzielającej nieodpłatnej pomocy prawnej
lub świadczącej nieodpłatne poradnictwo obywatelskie.
Nieodpłatna pomoc prawna dla osób fizycznych prowadzących jednoosobową
działalność gospodarczą
Nieodpłatna pomoc prawna udzielana osobom fizycznym prowadzącym jednoosobową
działalność gospodarczą niezatrudniającym innych osób w ciągu ostatniego roku
jest pomocą de minimis. Podlega zatem regulacjom przewidzianym w ustawie z
dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy
publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 708).
Podmiot ubiegający się o pomoc – przed udzieleniem pomocy – przedstawia:
-
Wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis i zaświadczenia o pomocy de
minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym
ubiega się o pomoc oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat podatkowych,
albo:
- oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie,
- oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
-
Informacje niezbędne do udzielenia pomocy, określone w rozporządzeniu Rady
Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji
przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de
minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz.U. 2010 Nr
53, poz. 311), dotyczące w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez
niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy
publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących
się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de
minimis.
Wzór oświadczenia beneficjenta pomocy de minimis o otrzymaniu lub
nieotrzymaniu w ciągu bieżącego roku oraz dwóch poprzedzających go lat
podatkowych pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub
rybołówstwie - poniżej do pobrania.
Uwaga!
Osoby ze znaczną niepełnosprawnością ruchową oraz osoby doświadczające
trudności w komunikowaniu się mogą uzyskać usługi poradnicze za pośrednictwem
telefonu lub za pomocą innych środków porozumiewania się na odległość, a także
poza punktem, pod warunkiem wcześniejszego telefonicznego lub mailowego
zgłoszenia potrzeby takiej formy pomocy tel. 83 341 64 05.
Do pobrania
Oświadczenie, o którym mowa w art. 4 ust. 2 ustawy o nieodpłatnej pomocy
prawnej
Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa - stan na dzień 31 grudnia 2024
r.
Wzór oświadczenia beneficjenta pomocy de minimis